Thursday 17 March 2016

On 21:10 by Admin in

 11 Tanda Anda Menghidapi Penyakit Resdung



Dianggarkan 50-60% rakyat Malaysia menghadapi penyakit resdung. Malah mengikut kajian statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), sebanyak 25% penduduk Malaysia menghidapi penyakit resdung yang kronik.

Ini bermaksud, majoriti daripada rakyat Malaysia menghidapi penyakit ini. Banyak faktor yang boleh menyumbang terhadap penyakit ini terhadap penduduk Malaysia seperti faktor iklim, pemakanan, gaya hidup dan sebagainya.

Adakah anda salah seorang yang dihidapi oleh penyakit ini? Baiklah di dalam artikel ini saya ingin kongsikan kepada anda 10 tanda bahawa anda telah dijangkiti penyakit resdung.

1. Hidung Berair & Tersumbat

Jika anda kerap mengalami hidung berair dan tersumbat maka berkemungkinan anda dijangkiti resdung. Terutamanya setelah makan makanan di dalam tin, pedas, makanan laut dan beberapa jenis makanan lain yang bertindakbalas dengan kuman resdung.

2. Kerap Bersin Di Waktu Pagi

Jika anda kerap bersin apabila bangun dari tidur atau ketika mandi di awal pagi, maka anda juga berkemungkinan dijangkiti resdung. Ini kerana kuman resdung bertindakbalas dengan keadaan sekitar yang sejuk. Biasanya anda akan bersin setelah hidung berair dan tersumbat.

3. Gatal Mata

Salah satu petanda anda terkena penyakit resdung ialah apabila mata anda mula gatal apabila keadaan sekitar yang sejuk ataupun selepas makan sesuatu yang menyebabkan tindakbalas kuman resdung. Semakin anda garu mata anda, semakin ia gatal dan akhirnya menyebabkan mata anda kemerah-merahan.

4. Nafas & Mulut Berbau

Nafas dan mulut penghidap penyakit resdung ini kebiasaanya berbau kerana saluran pernafasan mereka tersumbat dan termendap. Apabila anda mula bercakap maka udara yang termendap itu akan mula keluar dan baunya adalah kurang menyenangkan bagi orang sekeliling.

5. Tidur Berdengkur

Tidur berdengkur biasanya dikaitkan dengan orang yang berbedan besar. Tetapi segelintir penghidap penyakit resdung akan berdengkur apabila tidur kerana saluran pernafasan pada bahagian hidung mereka tersumbat. Ya, anda akan berdengkur walaupun anda berbadan kecil kerana resedung.

6. Hilang Deria Bau

Jika penyakit resdung anda sudah berada di tahap yang agak teruk, maka penghidap akan mengalami masalah dengan deria bau. Anda tidak boleh mengenalpasti sesuatu bau dengan baik kerana bahagian dalam hidung anda sudah diselaputi dengan banyak sel kuman resdung.

7. Rambut Mula Ada Kelemumur

Penghidap resedung yang teruk juga akan mempunyai kelemumur yang mana ia sangat gatal apabila tengah hari terik. Walaupun anda menjalani rawatan menghilangkan kelemumur ataupun menggunakan shampoo anti-kelemumur namun ia tidak dapat dihilangkan.

8. Naik Jerawat

Jika muka anda berjerawat maka itu salah satu tanda berkemungkinan anda menghidapi penyakit resdung. Ini kerana lendir resdung sememangnya berkumpul di bahagian bawah mata dan jika teruk maka ia akan bertindakbalas dengan kulit muka anda.

9. Sakit Kepala

Anda juga akan mengalami sakit dan kepala secara berpanjangan oleh kerana penyakit resdung ini kerana kuman banyak berkumpul di bahagian bawah dan atas mata.

10. Bertindakbalas Dengan Makanan Terperap

Salah satu petanda jelas anda menghidapi resedung apabila kesemua petanda-petanda yang saya nyatakan di atas akan muncul selepas anda mengambil makanan laut dan makanan yang diperam (belacan, budu, cencalok, sardin & etc) sehinggakan menyebabkan penghidap resdung kronik trauma untuk mengambil makanan tersebut.

11. Bertindakbalas Dengan Suhu Sejuk

Simptom di atas juga akan muncul apabila pada waktu pagi dan pada suhu sekeliling yang terlalu sejuk. Biasanya penghidap resdung akan bersin berkali-kali apabila mandi di pagi hari dan hidung akan tersumbat apabila berada di dalam bilik yang bersuhu sejuk akibat penghawa dingin.

Resdung Bahaya Jika Dibiarkan!

Jika anda mempunyai beberapa petanda di atas, maka anda berkemungkinan besar menghidap resdung. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi saya sahaja. Cuma tidak pasti sejauh mana tahap resdung yang anda hadapi sama ada kronik ataupun biasa.

Penyakit resdung ini bahaya jika dibiarkan. Maka anda perlu mengambil langkah merawat segera sebelum penyakit anda menjadi bertambah kronik yang mana mungkin anda perlu menjalani pembedahan untuk merawatnya. Malah mungkin boleh menjangkiti bahagian otak.

Anda boleh mencuba pelbagai petua seperti jangan biarkan terdedah dengan habuk, perlu berpantang di dalam makan, jauhkan diri dari binatang yang berbulu, perlu kerap menukar cadar tidur dan sebagainya. Jika tidak kuman resdung ini akan terus membiak.