Friday 18 March 2016

On 04:57 by Admin in

Simptom Pengidap Resdung

Hilangkan resdung dengan mengunakan herba menjadi salah satu alternatif untuk pengidap resdung. Pelbagai ikhtiar dibuat bagi menghilangkan resdung yang kerap mengganggu pengidap penyakit resdung ini.

Simptom-simptom biasa pengidap penyakit resdung adalah seperti gatal-gatal hidung & muka, kerap bersin, hidung rasa bersumbat & berhingus dan juga alahan pada habuk & makanan laut.

Ramai pengidap resdung memilih rawatan tradisional atau penggunaan herba untuk hilangkan resdung yang di alami. Dalam artikel ini admin kongsikan info penyakit resdung hidung agar dapat memberikan sedikit pencerahan kepada para pembaca tentang masalah resdung yang dihidapi hampir 65% penduduk Malaysia.

Apa itu RESDUNG ?


Resdung’ pula adalah istilah Melayu yang biasa digunakan, dijelaskan oleh Kamus Dewan sebagai penyakit hidung yang disebabkan oleh radang pada selaput sinus.

Resdung melalui istilah kedoktoran: penahanan mukus yang disebabkan oleh pembengkakan membran (sel lapisan kulit). Bengkak ini terjadi kerana saluran tersekat.

Mukus adalah bahasa saintifik kepada cecair berupa lendir (hingus) yang ada di dalam tubuh manusia. Petanda paling ketara mukus berlebihan adalah kulit wajah berminyak. Minyak yang boleh mengakibatkan wajah kusam dan lebih teruk lagi, jerawat dalam bentuk bisul atau bernanah.

Resdung ialah radang pada rongga-rongga sinus di dalam tulang muka yang bersambung dengan hidung. Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga-rongga ini pada setiap masa dan akan mengalir kedalam hidung .
 
Jika saluran sinus ini tersumbat, lendir tersebut akan terkumpul dan akan menjadi pekat seterusnya akan menyebabkan membiakkan kuman bakteria dan jika dibiarkan berterusan tanpa sebarang rawatan hilangkan resdung akan menyebabkan kesihatan anda mula terjejas.
Kebiasaannya, penghidap penyakit resdung mempunyai masalah seperti kerap bersin, dengkuran yang kronik, batuk, gata-gatal hidung, mata, telinga dan muka, tidak sedap badan, letih dan berasa sakit kepala, manakala pada tahap yang kronik, penyakit resdung boleh memberi kesan kepada telinga sehingga menyebabkan seseorang itu pekak malah boleh menghilangkan deria bau.


Apa yang lebih menakutkan, jika dibiarkan tanpa sebarang rawatan untuk hilangkan resdung, ia sebenarnya boleh mengundang maut akibat masalah komplikasi pada otak.

  

8 Simptom-Simptom Pengidap Resdung



1-Hidung tersumbat dan berbau busuk.
2-Gatal-gatal di kawasan muka, telinga, mata dan hidung.
3-Hidung kerap berair walaupun tidak selsema.
4-Kerap bersin terutama di waktu pagi.
5-Rasa berat muka atau sakit terutama di kawasan antara mata.
6-Sakit tekak sacara berpanjangan serta berulang.
7-Mengalami demam atau rasa tidak sedap badan secara berpanjangan.
8-Kerap sakit kepala atau migrain.

*Simptom paling ketara pengidap resdung : Hidung kerap sangat tersumbat kerana lendir / kahak dan amat sukar dihembus keluar. Akibatnya suara menjadi agak ‘sengau’.


Simptom di atas berlaku secara berulang terutama di waktu pagi, cuaca sejuk, tempat berhabuk & selepas mengambil makanan laut.

Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda tersebut, kebarangkalian anda mempunyai penyakit resdung dan jika dibiar belarutan tanpa sebarang alternatif untuk hilangkan resdung tersebut, ianya boleh menyebabkan kecacatan sehingga memerlukan rawatan pembedahan yang mana kos yang agak tinggi.



Lebih parah lagi, penyakit resdung muka dan hidung ini boleh merebak ke bahagian mata. Akibatnya, anda boleh hilang deria penglihatan dan ia juga boleh menjangkiti otak.Penyakit resdung bukanlah jenis penyakit berjangkit.

“ … Gejalanya resdung yang tidak dirawat boleh menyebabkan kerosakan kepada sinus dan tulang pipi sehingga memerlukan pembedahan…’’

rawatan resdung
Dr. Amir Izwan Mohamed Dahan.
Pakar Telinga, Hidung dan Tekak, Hospital Pusrawi KL.

Lain-lain simptom yang turut dikaitkan dengan penyakit resdung ialah seperti :
  • Mudah sejuk. Contohnya kena hujan sikit saja, tetapi dah rasa nak demam.
  • Batuk sampai terasa gatal kerongkong & anak tekak.
  • Telinga rasa tersumbat.
  • Dengung telinga sukar hilang apabila berada di ketinggian berubah-ubah seperti dalam kapal terbang atau lif.
  • Mata terasa gatal-gatal & bila digaru, rasa gatal makin menjadi-jadi. Mata akan jadi lebih merah & berair.
  • Hidung kadang-kala meleleh air (tanpa hembusan)
  • Gatal mata yang apabila digaru, semakin menjadi-jadi rasa nak teruskan – sampai merah dan berair.
  • Bersin melampau, sampai pengaruhi suhu badan (jadi panas) dan sikap (baran).